donderdag 18 mei 2017

De tulpjurk

Een paar weken geleden was ik ijverig bezig met het naaien van allerlei proefmodellen met de bedoeling een 'tulpjurk' te naaien.
In deze blogpost  schreef ik een verslagje en liet ik enkele foto's zien.

Vandaag is de tulpjurk voor de jongedame klaar.
Het zal wellicht niet lukken om de jurk zélf te komen ophalen....en dan even te poseren...
dus moet ik het doen met mijn droogrek onder de bewolkte hemel.

De jongedame , ( over een maand wordt ze 11 ),  koos de stof : een zwart-mint bliksemprint van Stenzo in tricot.
Zwart met een klein geometrisch motief is helemaal haar ding.
De tricot stof van Stenzo vind ik aangenaam om te verwerken.
Kleindochter vindt tricot jurkjes comfortabel en haar Mama is blij omdat er niet zoveel strijkwerk bij komt kijken.

Zoals reeds gezegd bij het proefnaaien , koos ik voor dit topjespatroon en dit rokmodel.
Ik heb het patroon van de rok aan de zijnaden wel iets meer in A-lijn getekend , een tiener heeft immers wat meer bewegingsruimte nodig dan een dame.

Ik realiseer mij wel dat dit jurkje misschien beter in een geweven stof zou genaaid zijn , zodat het dubbele  voorpand van de rok wat soepeler zou vallen.

Maar ik ben tevreden van het resultaat.
Nu nog hopen dat de jurk past.

Ik zal vragen of ze een selfie maakt.

Wat foto's...


De gefronste taillenaad ligt schijnbaar laag ; maar het is de bedoeling dat het bovenpand iets bloezend is.




De lintjes in de schoudernaad zijn nu nog wat lang ; kleindochter moet zelf bedenken op welke wijze ze die wil knopen.


De overslag in gebogen lijn , waaraan de rok/jurk de naam van tulprok/tulpjurk dankt




En ik heb een paar foto's :
De lintjes op de schouder moeten nog bijgeknipt worden tot 13 cm en 15 cm.
Verder is de jurk helemaal naar wens :
- bovendeel iets bloezend
-fronsen op de schouder
-rok in tulpvorm
-lengte







2 opmerkingen:

Ineke zei

Wat is het een ontzettend leuke jurk geworden! Wat zal ze er blij mee zijn

Omias maaksels zei

Dankjewel , Ineke !